Ożyw obraz marki dzięki filmom reklamowym i promocyjnym
Znane powiedzenie głosi, że obraz mówi więcej niż tysiąc słów. To osiągnięcie blednie przy możliwościach video. Obraz ruchomy przeżywa teraz swój renesans i zdaje się być najważniejszym medium komunikacji marketingowej. Naturalne wydaje się więc pytanie, jak wykorzystać potencjał tego narzędzia w promocji firmy? A możliwości jest naprawdę wiele.

Treść w mediach społecznościowych, zawierająca video, jest zdecydowanie chętniej dzielona z innymi użytkownikami, niż zwyczajny post z tekstem i obrazkiem. Widzowie filmów przyswajają aż do 95% zawartych w nich treści, podczas gdy normą przy tekście pisanym jest zaledwie 10%. WIększość marketerów uważa, że filmy video zapewniają najwyższą stopę zwrotu z inwestycji spośród wszystkich narzędzi. Te dane, podobnie jak wyniki innych badań, wyraźnie wskazują główne zalety tej formy komunikacji: trwale koduje informacje, jest bardziej zrozumiała, wywołuje emocje i ma ogromną moc przekonywania. Najkorzystniej zatem jest tworzyć takie filmy promocyjne, które w przemyślany sposób łączą te cechy.
Opowiadanie historii
Ludzie łakną opowieści. Uwielbiamy śledzić losy bohaterów, analizować ich postępowanie i motywacje. Stąd popularność storytellingu – większość dużych firm sięga po tę technikę, aby wzmocnić więź emocjonalną pomiędzy konsumentem a marką. Psychologicznie większość ludzi jest ukształtowana w ten sposób, że jest bardziej skłonna zaakceptować i polubić to, co uważa za znajome. Dlatego nieodzownym elementem filmu reklamowego staje się "wytłumaczenie" widzowi, dlaczego marka istnieje, w jakim celu stworzyła produkt, dlaczego ma on określone cechy, itd. Wynika z tego również, że w formie video warto przekazywać tzw. USP (z ang. Unique Selling Proposition – Unikatowa Propozycja Sprzedażowa), czyli prezentować te cechy, które świadczą o wyjątkowości oferty. Ukazanie ich w filmie reklamowym lub promocyjnym nie tylko stanowi rodzaj dowodu, ale także mocno koduje ten obraz w pamięci i buduje zaufanie do marki. Umieszczenie analogicznej informacji w tekście ogłoszenia prasowego lub posta w mediach społecznościowych nie byłoby nawet w połowie tak skuteczne.
Zarządzanie emocjami
Nie jest tajemnicą, że większość klientów nie lubi oglądać reklam. Większość komunikatów tej treści jest odbierana przez konsumentów w trybie tzw. low-involvement (niskiego zaangażowania procesów poznawczych). Materiał filmowy posiada wręcz cudowną zdolność pozyskiwania i koncentrowania uwagi odbiorców. Dzieje się tak, ponieważ ruchomy obraz skutecznie pozyskuje naszą uwagę i nawet krótkie sceny potrafią wzbudzić w nas ciekawość i emocje. Zdarzało się wielokrotnie, że reklama telewizyjna danego produktu zyskiwała ogromną popularność – tak było np. z serią spotów dla Plus GSM, kręconą we współpracy z kabaretem Mumio, kampaniami piwa Żubr opartych o dowcipne gry słowne czy poruszającą świąteczną kreacją Allegro. Zachwyceni widzowie twierdzili, że filmy są po prostu ciekawe, dowcipne i zaskakujące.
Psycholodzy społeczni wskazują również na rolę tzw. pozytywnego afektu. Kiedy widz ogląda na ekranie coś, co kojarzy mu się z przyjemnością, choćby podświadomie (piękny pejzaż, małe dziecko, pocałunek, itd.) jego organizm zostaje pozytywnie pobudzony i w tym stanie lepiej odbiera bodźce – nie tylko łatwiej je zapamiętuje, ale i ma do nich bardziej pozytywne nastawienie. Późniejsze przywołanie np. logo marki niejako budzi wspomnienia z tym pozytywnym stanem, przez co przy zakupie produkt danej marki wydaje się bardziej atrakcyjny niż konkurencji. Emocje naprawdę "sprzedają" towary, ale należy pamiętać, że właśnie w filmach reklamowych można najpełniej wykorzystać ich potencjał.
Wiele składników sukcesu
Postęp technologiczny spowodował, że praktycznie każdy może spróbować nakręcić film samodzielnie, przy użyciu smartfona lub tabletu. Myśląc o swojej firmie, zdobywanych zasięgach w mediach społecznościowych, warto jednak od początku zwrócić się do wyspecjalizowanej firmy. Prawidłowe wyprodukowanie filmu reklamowego to ogromny nakład pracy, przerastający możliwości jednej lub kilku niewykwalifikowanych osób.

Podstawą sukcesu każdego, choćby najkrótszego, video jest zawsze scenariusz. Dla osób niedoświadczonych jest ogromną trudnością stworzenie go w taki sposób, aby fabuła nie nużyła widza, a jednocześnie komunikowała informacje istotne dla budowania wizerunku marki. Jeśli w filmie mają występować ludzie, warto zadbać o odpowiednie kostiumy, zatrudnić wizażystę i makijażystkę. Kamera bezlitośnie "wyłapuje" wszelkie niedociągnięcia w wizerunku aktorów.
Podobnie wygląda kwestia gry. Aktor o choćby minimalnym doświadczeniu i obyciu z kamerą zagra o wiele lepiej, niż najlepiej zmotywowany amator. Koszt jego zatrudnienia jest stosunkowo niewielki, zważywszy na to że pracuje wydajniej i szybciej niż niedoświadczona osoba. Należy także uświadomić sobie, że nie każdy nadaje się do roli, przewidzianej w scenariuszu. Profesjonalny aktor dysponuje dobrą dykcją i potrafi wcielać się w różne role, ale nawet w przypadku zawodowców agencje często organizują castingi, aby znaleźć najlepszych odtwórców.
Film w jakości HD można nakręcić nawet telefonem, ale wątpliwe jest, aby obraz i dźwięk zarejestrowany takim narzędziem spełniał kryteria twórców. Wiele zależy tu od sprzętu, czułości kamery i rejestratorów dźwięku. Kupno urządzeń choćby ze średniej półki to wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych, przy czym nie jest to koszt ostateczny – odpowiedniej klasy sygnał dźwiękowo-wizualny należy poddać cyfrowej obróbce, zwanej postprodukcją. Wymaga to bardzo wydajnych komputerów i zaawansowanego oprogramowania oraz doświadczonego personelu. Większość filmów wykorzystuje również muzykę – należy ją wcześniej znaleźć, opłacić stosowną licencję, a później, na etapie masteringu dźwięku, zadbać o to, aby jej obecność w filmie była możliwie harmonijnie wprowadzona – bez zagłuszania dialogów czy przytłaczania widza.
Produkcja filmów reklamowych
Jak widać, realizacja nawet prostego, krótkiego spotu reklamowego czy filmu promocyjnego, to potężne przedsięwzięcie. Nawet najmniejszy detal może zaważyć o sukcesie lub porażce całego projektu, dlatego nie warto oszczędzać. Paradoksalnie, mimo koniecznych ogromnych nakładów finansowych i czasowych, można znaleźć agencję, która wykona film reklamowy w atrakcyjnej cenie, tak jak my. Decyduje tu czynnik doświadczenia – wprawiony scenarzysta/aktor/dźwiękowiec itd. wykona swoją pracę szybciej i pewniej, niż amator. Powoduje to, że niekiedy profesjonaliści okazują się tańsi niż osoby niedoświadczone. Koszt ich pozyskania można dodatkowo zmniejszyć, szukając agencji o odpowiednim profilu.
Bazujemy na doświadczeniu pracowników i zaangażowanych podwykonawcach. Koszt produkcji filmu reklamowego jest niższy, jeżeli członkowie ekipy współpracowali razem przy wielu projektach i znają swój styl pracy – oszczędza to wiele czasu na etapie castingu, montażu czy postprodukcji, a jednocześnie zapewnia odpowiednią jakość. Na klienta nie są przerzucane zbędne koszty ani praca (stworzenie scenariusza, storyboardu, dobór muzyki czy aktorów można powierzyć agencji), a efekt finalny jest zgodny z wstępnymi ustaleniami. Decyzja co do inwestowania w filmy promocyjne wydaje się więc być dość oczywista, dlatego serdecznie zapraszamy do kontaktu i skorzystania z naszej oferty.